Guldörat 2022

Publicerat

Kategorier

Den 20 oktober var en storslagen kväll för de svenska radio- och poddproducenterna när ”Guldörat” gick av stapeln på Vasateatern i Stockholm.

”Guldörat” är ett pris som årligen delas ut till Sveriges radio- och poddbransh av Radioakademin. I år gick uppdraget för att producera både branschdagen och prisgalan till Brand New Story, med en tydlig ambition att höja nivån på eventet.

Prisutdelningen ägde rum på Vasateatern i Stockholm. Gry Forssell från Mix Megapol var konferencier för galakvällen, medan Titti Schultz från P4 Extra ledde dagens seminarieprogram.

Publiken utsåg tre Guldörat-priser: Årets programledare radio blev alltså David Druid. Till Årets programledare – podd utsågs Cecilia Düringer från P3 Historia och Årets podd blev P3 Dokumentär. Totalt deltog 63 491 radio- och poddlyssnare i omröstningen.

P3 Dokumentär tog även hem kategorin Årets dokumentär för serien Palme-utredningen från insidan, som producerats av Banda. Priset för årets underhållningspodcast gick till dramaproduktionen De fria, producerad av Munck på uppdrag av Spotify.

Radioakademistyrelsens hederspris gick i år till Ina Jönsson på Viaplay Group Radio för att hon är ”kompetent som få, omtyckt av alla och ständigt på väg att utveckla och förbättra kommersiell radio”.

P3 Dokumentär tog även hem kategorin Årets dokumentär för serien Palme-utredningen inifrån, som producerades av Banda. Priset Årets underhållning – podd gick till till dramaproduktionen De fria som produktionsbolaget Munck producerade av Spotify. 

Radioakademins styrelses hederspris gick i år till Ina Jönsson på Viaplay Group Radio för att hon är ”kompetent som få, omtyckt av alla och ständigt i rörelse för att utveckla och förbättra kommersiell radio”.

Dela inlägget

Se fler nyheter

Svenska Fall är tillbaka – premiär för säsong 14 på Viaplay i kväll

I kväll, torsdag 4 september 2025 kl. 21.00, är det premiär för säsong 14 av Svenska Fall på TV3 och Viaplay. Tittarfavoriten återvänder med nya uppmärksammade fall och fördjupande berättelser om brott som skakat Sverige – producerat av Brand New Content.

”Bilhandlarens dotter” – ny gripande dokumentär från Brand New Content

Hur kunde en svensk 28-årig kvinna hamna i ett av världens mest ökända fängelser? I den nya true crime-serien ”Bilhandlarens dotter”, producerad av Brand New Content, berättas den dramatiska historien om Ingela Jansson – kvinnan som i början av 2000-talet fick öknamnet ”Storbedragerskan” i svensk media.

Premiär för ”Hudlös” – ny SVT-serie producerad av Brand New Content

Den 21 augusti är det premiär för Hudlös, en stark och gripande dokumentärserie i sex avsnitt där Joakim Lundell möter unga vuxna som precis som han själv har en tuff bakgrund präglad av utanförskap, fördomar och svåra livsutmaningar. Serien produceras av Brand New Content för SVT.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!