Vad hände med 80-talsfenomenet “Dreamers”?

Publicerat

Kategorier

BNC:s podcastdokumetär försöker lösa ett av pop-Sveriges stora mysterier.

Historien om Dreamers – det påhittade(?) 80-talsbandet som fick en stor hit med sin låt ”Jag gör som jag vill” – har berättats i en rad Nordax-kampanjer de senaste åren. Men vad hände egentligen med bandet efter den omtalade splittringen under livesändningen i soffprogrammet ”Café Berså” då det begav sig.

I podcasten ”Dreamers – vart tog dom vägen” tar sig journalisten ”Anthony Pålsson” an jakten på bandmedlemmarnas mystiska försvinnande – på största allvar.

Podden släpptes på Spotify den 2 juni 2023 och har lett till stora spekulationer bland lyssnarna om vad som är sant och inte.

Syftet var att förlänga och fördjupa konceptet ”Dreamers” genom ett nytt medium – podcast.

Målet var att nå den del av Nordax målgrupp som konsumerar mycket podd – men också att skapa en produktion som väcker känslor, frågor och som på ett organiskt sätt har förutsättningar att bli en så kallad ”snackis” och pr-drivande.

Konceptet ”Dreamers” handlar om ett fejkat 80-talsband som spricker pga av just detta skäl. BNC har producerat flera stora filmpaket med Dreamers i fokus, bland annat när bandet är gäster på kaféprogrammet Café Berså. Vi har också skrivit pop-punklåten ”Jag gör som jag vill” (finns på Spotify) som var bandets stora hit – och som vi sedan gjorde en ”Hitlåtens historia”-film kring. 

Nordax Bank vänder sig till de som inte riktigt passar in i storbankernas mallar: Frilansare, gig-jobbare, egenföretagare och andra som av olika skäl kan ha svårt att få bolån. Briefen till kampanjen var denna: Inspirera och engagera kring Nordax bolån inom ramen för konceptet: ”Banken för det nya vanliga”.

Lyssna på den spännande dokumentären här.

Dela inlägget

Se fler nyheter

BNC, Del Monte och Lasse Åberg får Sverige att komma på banan

Brand New Content står bakom Del Montes nya kampanj ”Kom på banan – med en banan”, som med humor, nostalgi och tydlig igenkänning vill inspirera unga till att välja bananen framför godis och energidrycker.

Brand New Content vinner upphandling för Region Stockholm

Brand New Content har tilldelats uppdraget som innehållsleverantör till Region Stockholm, efter en nyligen avslutad upphandling. Avtalet mellan parterna är nu tecknat och gäller i två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Premiär för ”Robert Gustafsson – Komikerjäveln”

Sveriges mest älskade komiker har fyllt 60. I den nya dokumentärserien ”Robert Gustafsson – Komikerjäveln”, utvecklad och producerad av Brand New Content för TV4, får tittarna en unik inblick i både människan och fenomenet Robert Gustafsson när han blickar tillbaka på en makalös karriär.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!