Succéserien “Svenska Fall” blir podcast

Publicerat

Kategorier

Den 29 augusti är det premiär för den tolfte säsongen av Viaplays populära true crime-serie “Svenska Fall”, som vanligt producerad av Brand New Content.
Men redan i dag släpps “Svenska Fall Podcast” med utvalda dramatiska brottsfall från tidigare säsonger.

“Svenska Fall Podcast” görs genom ett unikt samarbete mellan Brand New Content, Viaplay och Perfect Day Media. 

Inför den första poddsäsongen, med premiär 20:e augusti, har några av de starkaste avsnitten från tv valts ut för att anpassas till poddmediet. Den första säsongen består av svenska brottsfall fördelat på 12 avsnitt som alla släpps under hösten.

Brand New Content ligger bakom tv-formatet ”Svenska Fall” och producerar nu även den nya podcastserien.

– Under alla år som Brand New Content har producerat ”Svenska Fall” för tv har jag drömt om att även producera avsnitten som podd. När jag kontaktade Perfect Day märkte jag snabbt att de trodde lika mycket på projektet som vi gör och jag förstod att partnerskapet mellan oss tillsammans med Viaplay skulle passa perfekt, säger Klas Lindberg, exekutiv producent på Brand New Content.

Perfect Day Media har under året breddat sina intäktsströmmar inom både annons, betalvägg, helbrandat innehåll och live. Det här är första gången bolaget överlåter poddproduktionen i samarbete med ett annat produktionsbolag för att endast fokusera på publicering, marknadsföring och kommersialisering.

– Vi har länge sneglat mot true crime -genren, men inte riktigt hittat fram i en lukrativ produktions- och intäktsmodell för den typen av innehåll. Samarbetet med Brand New Content och Viaplay i kombination med vår utveckling av Ads och betalvägg har nu gett oss en möjlighet att testa en kommersialiseringsmodell vi tror och hoppas kan fungera, kommenterar Karolina Sandberg på Perfect Day Media.

“Svenska Fall Podcast”, premiär tisdag 20 augusti med nya släpp varje tisdag

Ep 1 – Kannibalen från Gävle

Ep 2 – Mord utan kropp

Ep 3-4 – Den ofrivillige Mördaren (dubbelavsnitt)

Ep 5-6 – Mordet på Anna Lindh (dubbelavsnitt)

Ep 7 – Dödsdömd mördare

Ep 8 – Rastplats 58

Ep 9 – Den kvinnliga styckmördaren

Ep 10 – Vem mördade Susan?

Ep 11 – Flickan som försvann

Ep 12 – Flygvärden som dödade

Dela inlägget

Se fler nyheter

BNC, Del Monte och Lasse Åberg får Sverige att komma på banan

Brand New Content står bakom Del Montes nya kampanj ”Kom på banan – med en banan”, som med humor, nostalgi och tydlig igenkänning vill inspirera unga till att välja bananen framför godis och energidrycker.

Brand New Content vinner upphandling för Region Stockholm

Brand New Content har tilldelats uppdraget som innehållsleverantör till Region Stockholm, efter en nyligen avslutad upphandling. Avtalet mellan parterna är nu tecknat och gäller i två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Premiär för ”Robert Gustafsson – Komikerjäveln”

Sveriges mest älskade komiker har fyllt 60. I den nya dokumentärserien ”Robert Gustafsson – Komikerjäveln”, utvecklad och producerad av Brand New Content för TV4, får tittarna en unik inblick i både människan och fenomenet Robert Gustafsson när han blickar tillbaka på en makalös karriär.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!