BNC, Del Monte och Lasse Åberg får Sverige att komma på banan

Publicerat

Kategorier

Brand New Content står bakom Del Montes nya kampanj ”Kom på banan – med en banan”, som med humor, nostalgi och tydlig igenkänning vill inspirera unga till att välja bananen framför godis och energidrycker.

Fruktkonsumtionen bland barn och unga har minskat under flera år, samtidigt som ohälsosamma snacks tagit större plats i vardagen. I kampanjen vill Del Monte, tillsammans med Brand New Content, vända trenden genom att lyfta bananen som det självklara mellanmålet – enkelt, gott och naturligt.

Frontfigur är Lasse Åberg, vars långa relation till bananen – från Trazan & Banarne till Electric Banana Band – gör honom till det självklara valet för uppdraget. Kampanjen lanseras nu på TikTok och Instagram i form av korta, delningsvänliga filmer med den återkommande frasen:
”Kom på banan – med en banan.”

Det här är ett exempel på hur varumärken kan använda lekfullhet och berättande för att påverka beteenden. Med Lasse Åberg som frontfigur vill vi påminna om att de enklaste idéerna ofta är de mest kraftfulla – som att välja ett naturligt mellanmål, säger Klas Lindberg, vd på Brand New Story.

Idén till konceptet föddes i dialog med fruktimportören K A Lundbladh som levererar Del Monte-bananer till bland annat Lidl. Kampanjen är en nu del av Del Montes långsiktiga satsning på att främja hälsosamma matvanor bland unga, och markerar samtidigt ett nytt steg i varumärkets kommunikation på sociala medier.

Lansering: 15 oktober 2025
Se kampanjfilmen här:

Dela inlägget

Se fler nyheter

Karin Bäckmark ny vd för Brand New Television

Brand New Content-gruppen växlar upp och rekryterar Karin Bäckmark som ny vd för dotterbolaget Brand New Television. Anders Sundberg fortsätter som vd och kreativ chef för moderbolaget Brand New Content.

Brand New Content vinner upphandling för Region Stockholm

Brand New Content har tilldelats uppdraget som innehållsleverantör till Region Stockholm, efter en nyligen avslutad upphandling. Avtalet mellan parterna är nu tecknat och gäller i två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Premiär för ”Robert Gustafsson – Komikerjäveln”

Sveriges mest älskade komiker har fyllt 60. I den nya dokumentärserien ”Robert Gustafsson – Komikerjäveln”, utvecklad och producerad av Brand New Content för TV4, får tittarna en unik inblick i både människan och fenomenet Robert Gustafsson när han blickar tillbaka på en makalös karriär.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!