Fruktkonsumtionen bland barn och unga har minskat under flera år, samtidigt som ohälsosamma snacks tagit större plats i vardagen. I kampanjen vill Del Monte, tillsammans med Brand New Content, vända trenden genom att lyfta bananen som det självklara mellanmålet – enkelt, gott och naturligt.
Frontfigur är Lasse Åberg, vars långa relation till bananen – från Trazan & Banarne till Electric Banana Band – gör honom till det självklara valet för uppdraget. Kampanjen lanseras nu på TikTok och Instagram i form av korta, delningsvänliga filmer med den återkommande frasen:
”Kom på banan – med en banan.”
– Det här är ett exempel på hur varumärken kan använda lekfullhet och berättande för att påverka beteenden. Med Lasse Åberg som frontfigur vill vi påminna om att de enklaste idéerna ofta är de mest kraftfulla – som att välja ett naturligt mellanmål, säger Klas Lindberg, vd på Brand New Story.
Idén till konceptet föddes i dialog med fruktimportören K A Lundbladh som levererar Del Monte-bananer till bland annat Lidl. Kampanjen är en nu del av Del Montes långsiktiga satsning på att främja hälsosamma matvanor bland unga, och markerar samtidigt ett nytt steg i varumärkets kommunikation på sociala medier.
Lansering: 15 oktober 2025
Se kampanjfilmen här: