BNC tar Guldörat in på Dramaten

Publicerat

Kategorier

För tredje året i rad producerar Brand New Content Guldörat. Den här gången flyttar branschdagen och galan in på Dramaten – med Annika Lantz som moderator på Stora scenen.

Guldörat är Sveriges finaste pris för alla som arbetar med radio och podd och landets största mötesplats för alla som jobbar med ljudinnehåll.

I dag öppnar årets tävling och alla som arbetar i branschen kan anmäla bidrag på radioakademin.org till 14 juni. I år delas Guldörat ut i 23 kategorier, bland annat med de nya priserna Årets folkbildare radio, Årets folkbildare podd, Årets nyheter & aktualiteter, Årets ljudbild, Årets sällskap, Årets branded content och publikpriset Årets radiokanal.

Nu släpps också biljetterna till Guldörat som 2024 flyttar in på Dramaten i hjärtat av Stockholm. Branschdagen och galakvällen tar plats på nationalscenen tisdag 22 oktober.

– Vi lyfter Guldörat ytterligare ett snäpp i år genom att flytta in på Dramaten med både branschdag och gala. Det kommer bli en både lyxig och värdig gala för de nominerade och alla andra i branschen, säger Anders Elfström, ordförande för Radioakademin som står bakom Guldörat.

– Det är glädjande att Dramaten återigen får vara en festlokal för prestigefyllda evenemang inom kultur och media. Radioakademin är mycket välkomna att dela ut Guldörat i våra guldkantade salonger, säger Kitte Wagner, vd för Dramaten. 

Guldörat-dagen är fylld av seminarier, samtal och workshops med tunga talare och följs på kvällen av Guldörat-galan där Sveriges främsta kreatörer inom radio och podd belönas. Programmet på Stora scenen leds av programledarprofilen, komikern och konstnären Annika Lantz. 

– Det finns två saker man drömmer om som radioprogramledare – det ena är att vinna ett Guldöra och det andra är att leda Guldörat. Och det första har jag redan gjort, så nu är det hög tid för det andra! Att tillställningen äger rum på Dramaten var heller inget som så att säga försvårade mitt beslut att tacka ja till denna ärofyllda uppgift. Kan det bli första gången en konferencier på Guldörat vinner pris som bästa skådespelare? En flicka kan ju alltid drömma, säger Annika Lantz.

The Power of Sound – en särskild mötesplats för kommersiellt ljud och spännande affärslösningar blandat med tips och inspiration – tar plats i Dramatenbaren. Därutöver erbjuds Guldörats besökare andra exklusiva seminarier och workshops. Program och talare kommer presenteras löpande under våren och sommaren.

Bakom Guldörat står Radioakademin som består av kommersiella radioföretag, public service-företagen, produktionsbolag, poddbolag och andra branschföretag. 

Guldörat produceras för tredje året i rad av Brand New Content.

– Vi är riktigt taggade att förvalta Radioakademins fortsatta förtroende och skapa en spännande dag och fantastisk gala på Sveriges mest magiska scen, säger Klas Lindberg, exekutiv producent på Brand New Content.

Dela inlägget

Se fler nyheter

Kampanj om bristyrken inleder samarbetet med Region Gävleborg

Vem ska jag tro på?

I Brand New Contents nya programserie ”Vem ska jag tro på?” får tittarna insikt, kunskap och verktyg för att bättre kunna navigera i det allt mer komplexa medielandskapet som växer fram och den påverkan vi utsätts för – ofta utan att veta om det. Programledaren Kodjo Akolor leder oss med hjälp av fakta, forskning och personliga möten genom en värld full av desinformation, konspirationsteorier och dolda reklambudskap. – Det känns viktigare än någonsin att vi förstår hur våra medievanor påverkar oss, säger Kodjo Akolor.

Sitcom lanserar Amorteringsklappen

Årets bästa julklapp 2023 – ett sällskapsspel? Inte om man får tro Nordax Bank, som tagit hjälp av Brand New Contents content-team för att lansera “Amorteringsklappen”.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!