Guldörat 2022

Publicerat

Kategorier

Den 20 oktober var en storslagen kväll för de svenska radio- och poddproducenterna när ”Guldörat” gick av stapeln på Vasateatern i Stockholm.

”Guldörat” är ett pris som årligen delas ut till Sveriges radio- och poddbransh av Radioakademin. I år gick uppdraget för att producera både branschdagen och prisgalan till Brand New Story, med en tydlig ambition att höja nivån på eventet.

Prisutdelningen ägde rum på Vasateatern i Stockholm. Gry Forssell från Mix Megapol var konferencier för galakvällen, medan Titti Schultz från P4 Extra ledde dagens seminarieprogram.

Publiken utsåg tre Guldörat-priser: Årets programledare radio blev alltså David Druid. Till Årets programledare – podd utsågs Cecilia Düringer från P3 Historia och Årets podd blev P3 Dokumentär. Totalt deltog 63 491 radio- och poddlyssnare i omröstningen.

P3 Dokumentär tog även hem kategorin Årets dokumentär för serien Palme-utredningen från insidan, som producerats av Banda. Priset för årets underhållningspodcast gick till dramaproduktionen De fria, producerad av Munck på uppdrag av Spotify.

Radioakademistyrelsens hederspris gick i år till Ina Jönsson på Viaplay Group Radio för att hon är ”kompetent som få, omtyckt av alla och ständigt på väg att utveckla och förbättra kommersiell radio”.

P3 Dokumentär tog även hem kategorin Årets dokumentär för serien Palme-utredningen inifrån, som producerades av Banda. Priset Årets underhållning – podd gick till till dramaproduktionen De fria som produktionsbolaget Munck producerade av Spotify. 

Radioakademins styrelses hederspris gick i år till Ina Jönsson på Viaplay Group Radio för att hon är ”kompetent som få, omtyckt av alla och ständigt i rörelse för att utveckla och förbättra kommersiell radio”.

Dela inlägget

Se fler nyheter

BNC, Del Monte och Lasse Åberg får Sverige att komma på banan

Brand New Content står bakom Del Montes nya kampanj ”Kom på banan – med en banan”, som med humor, nostalgi och tydlig igenkänning vill inspirera unga till att välja bananen framför godis och energidrycker.

Brand New Content vinner upphandling för Region Stockholm

Brand New Content har tilldelats uppdraget som innehållsleverantör till Region Stockholm, efter en nyligen avslutad upphandling. Avtalet mellan parterna är nu tecknat och gäller i två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Premiär för ”Robert Gustafsson – Komikerjäveln”

Sveriges mest älskade komiker har fyllt 60. I den nya dokumentärserien ”Robert Gustafsson – Komikerjäveln”, utvecklad och producerad av Brand New Content för TV4, får tittarna en unik inblick i både människan och fenomenet Robert Gustafsson när han blickar tillbaka på en makalös karriär.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!