– Det här är en tydlig signal om att vi trycker på gasen. Karin är en dokumenterat skicklig ledare med erfarenheter från olika spännande delar av innehållsindustrin. Vi är oerhört glada över att hon tar sig an uppdraget att ta Brand New Television till nästa nivå, säger Anders Sundberg, vd och kreativ chef för Brand New Content-gruppen.
Karin Bäckmark är utbildad journalist med över 15 års erfarenhet från olika roller inom tv-industrin, där hon haft ledande roller inom utveckling, produktion och innehållsstrategi. Närmast kommer Karin från Spotify, där hon under sex år i rollen som nordisk Podcastchef ansvarat för innehållsstrategi, tillväxt och kreativa partnerskap.
– Jag är otroligt hedrad över att få leda ett så kreativt och passionerat gäng och bygga vidare på Brand New Televisions starka position. Bolaget har länge imponerat på mig med sin förmåga att berätta historier som verkligen berör och de har en imponerande kvalitativ katalog. Tv-branschen befinner sig i en tid av ständig förändring, där format och plattformar utvecklas i rasande fart och det känns fantastiskt att få vara med och ta nästa steg tillsammans med gänget på BNC, säger Karin Bäckmark, nytillträdd vd för Brand New Television.

Parallellt med Karin Bäckmark ansluter även Markus Kylén som utvecklingsansvarig på Brand New Television. Markus kommer närmast från Nexiko, där han var utvecklingschef.

Bland Brand New Televisions aktuella produktioner märks bland annat Svenska Fall (Viaplay), Hudlös med Joakim Lundell (SVT), S:t Görans Sjukhus (Viaplay), Kristallen (SVT), Komikerjäveln (TV4) och Bilhandlarens Dotter (SVT).
Vid sidan av Brand New Television består bolagsgruppen av dotterbolaget Brand New Story, med Klas Lindberg som vd.
– Rekryteringen av Karin öppnar möjligheten för oss att växa vidare, både inom tv & rörlig bild men också inom andra närliggande områden där vi kan hjälpa företag och mediehus att stärka sin kommunikation och tränga igenom bruset, säger Anders Sundberg.