Karin Bäckmark ny vd för Brand New Television

Publicerat

Kategorier

Brand New Content-gruppen växlar upp och rekryterar Karin Bäckmark som ny vd för dotterbolaget Brand New Television. Anders Sundberg fortsätter som vd och kreativ chef för moderbolaget Brand New Content.

Det här är en tydlig signal om att vi trycker på gasen. Karin är en dokumenterat skicklig ledare med erfarenheter från olika spännande delar av innehållsindustrin. Vi är oerhört glada över att hon tar sig an uppdraget att ta Brand New Television till nästa nivå, säger Anders Sundberg, vd och kreativ chef för Brand New Content-gruppen.

Karin Bäckmark är utbildad journalist med över 15 års erfarenhet från olika roller inom tv-industrin, där hon haft ledande roller inom utveckling, produktion och innehållsstrategi. Närmast kommer Karin från Spotify, där hon under sex år i rollen som nordisk Podcastchef ansvarat för innehållsstrategi, tillväxt och kreativa partnerskap.

Jag är otroligt hedrad över att få leda ett så kreativt och passionerat gäng och bygga vidare på Brand New Televisions starka position. Bolaget har länge imponerat på mig med sin förmåga att berätta historier som verkligen berör och de har en imponerande kvalitativ katalog. Tv-branschen befinner sig i en tid av ständig förändring, där format och plattformar utvecklas i rasande fart och det känns fantastiskt att få vara med och ta nästa steg tillsammans med gänget på BNC, säger Karin Bäckmark, nytillträdd vd för Brand New Television.

Karin Bäckmark, ny vd på Brand New Television. Foto: Chris Lanaway

Parallellt med Karin Bäckmark ansluter även Markus Kylén som utvecklingsansvarig på Brand New Television. Markus kommer närmast från Nexiko, där han var utvecklingschef.

Markus Kylén, utvecklingsansvarig på Brand New Television. Foto: Chris Lanaway

Bland Brand New Televisions aktuella produktioner märks bland annat Svenska Fall (Viaplay), Hudlös med Joakim Lundell (SVT), S:t Görans Sjukhus (Viaplay), Kristallen (SVT), Komikerjäveln (TV4) och Bilhandlarens Dotter (SVT).

Vid sidan av Brand New Television består bolagsgruppen av dotterbolaget Brand New Story, med Klas Lindberg som vd.

Rekryteringen av Karin öppnar möjligheten för oss att växa vidare, både inom tv & rörlig bild men också inom andra närliggande områden där vi kan hjälpa företag och mediehus att stärka sin kommunikation och tränga igenom bruset, säger Anders Sundberg.

Dela inlägget

Se fler nyheter

BNC, Del Monte och Lasse Åberg får Sverige att komma på banan

Brand New Content står bakom Del Montes nya kampanj ”Kom på banan – med en banan”, som med humor, nostalgi och tydlig igenkänning vill inspirera unga till att välja bananen framför godis och energidrycker.

Brand New Content vinner upphandling för Region Stockholm

Brand New Content har tilldelats uppdraget som innehållsleverantör till Region Stockholm, efter en nyligen avslutad upphandling. Avtalet mellan parterna är nu tecknat och gäller i två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Premiär för ”Robert Gustafsson – Komikerjäveln”

Sveriges mest älskade komiker har fyllt 60. I den nya dokumentärserien ”Robert Gustafsson – Komikerjäveln”, utvecklad och producerad av Brand New Content för TV4, får tittarna en unik inblick i både människan och fenomenet Robert Gustafsson när han blickar tillbaka på en makalös karriär.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!