Succéserien “Svenska Fall” blir podcast

Publicerat

Kategorier

Den 29 augusti är det premiär för den tolfte säsongen av Viaplays populära true crime-serie “Svenska Fall”, som vanligt producerad av Brand New Content.
Men redan i dag släpps “Svenska Fall Podcast” med utvalda dramatiska brottsfall från tidigare säsonger.

“Svenska Fall Podcast” görs genom ett unikt samarbete mellan Brand New Content, Viaplay och Perfect Day Media. 

Inför den första poddsäsongen, med premiär 20:e augusti, har några av de starkaste avsnitten från tv valts ut för att anpassas till poddmediet. Den första säsongen består av svenska brottsfall fördelat på 12 avsnitt som alla släpps under hösten.

Brand New Content ligger bakom tv-formatet ”Svenska Fall” och producerar nu även den nya podcastserien.

– Under alla år som Brand New Content har producerat ”Svenska Fall” för tv har jag drömt om att även producera avsnitten som podd. När jag kontaktade Perfect Day märkte jag snabbt att de trodde lika mycket på projektet som vi gör och jag förstod att partnerskapet mellan oss tillsammans med Viaplay skulle passa perfekt, säger Klas Lindberg, exekutiv producent på Brand New Content.

Perfect Day Media har under året breddat sina intäktsströmmar inom både annons, betalvägg, helbrandat innehåll och live. Det här är första gången bolaget överlåter poddproduktionen i samarbete med ett annat produktionsbolag för att endast fokusera på publicering, marknadsföring och kommersialisering.

– Vi har länge sneglat mot true crime -genren, men inte riktigt hittat fram i en lukrativ produktions- och intäktsmodell för den typen av innehåll. Samarbetet med Brand New Content och Viaplay i kombination med vår utveckling av Ads och betalvägg har nu gett oss en möjlighet att testa en kommersialiseringsmodell vi tror och hoppas kan fungera, kommenterar Karolina Sandberg på Perfect Day Media.

“Svenska Fall Podcast”, premiär tisdag 20 augusti med nya släpp varje tisdag

Ep 1 – Kannibalen från Gävle

Ep 2 – Mord utan kropp

Ep 3-4 – Den ofrivillige Mördaren (dubbelavsnitt)

Ep 5-6 – Mordet på Anna Lindh (dubbelavsnitt)

Ep 7 – Dödsdömd mördare

Ep 8 – Rastplats 58

Ep 9 – Den kvinnliga styckmördaren

Ep 10 – Vem mördade Susan?

Ep 11 – Flickan som försvann

Ep 12 – Flygvärden som dödade

Dela inlägget

Se fler nyheter

”Bilhandlarens dotter” – ny gripande dokumentär från Brand New Content

Hur kunde en svensk 28-årig kvinna hamna i ett av världens mest ökända fängelser? I den nya true crime-serien ”Bilhandlarens dotter”, producerad av Brand New Content, berättas den dramatiska historien om Ingela Jansson – kvinnan som i början av 2000-talet fick öknamnet ”Storbedragerskan” i svensk media.

Premiär för ”Hudlös” – ny SVT-serie producerad av Brand New Content

Den 21 augusti är det premiär för Hudlös, en stark och gripande dokumentärserie i sex avsnitt där Joakim Lundell möter unga vuxna som precis som han själv har en tuff bakgrund präglad av utanförskap, fördomar och svåra livsutmaningar. Serien produceras av Brand New Content för SVT.

Brand New Content producerar Kristallen – i år igen!

Brand New Content har fått förnyat förtroende att producera Kristallen – den årliga tv-galan där Sveriges främsta tv-makare prisas.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!