Vad hände med 80-talsfenomenet “Dreamers”?

Publicerat

Kategorier

BNC:s podcastdokumetär försöker lösa ett av pop-Sveriges stora mysterier.

Historien om Dreamers – det påhittade(?) 80-talsbandet som fick en stor hit med sin låt “Jag gör som jag vill” – har berättats i en rad Nordax-kampanjer de senaste åren. Men vad hände egentligen med bandet efter den omtalade splittringen under livesändningen i soffprogrammet “Café Berså” då det begav sig.

I podcasten “Dreamers – vart tog dom vägen” tar sig journalisten “Anthony Pålsson” an jakten på bandmedlemmarnas mystiska försvinnande – på största allvar.

Podden släpptes på Spotify den 2 juni 2023 och har lett till stora spekulationer bland lyssnarna om vad som är sant och inte.

Syftet var att förlänga och fördjupa konceptet “Dreamers” genom ett nytt medium – podcast.

Målet var att nå den del av Nordax målgrupp som konsumerar mycket podd – men också att skapa en produktion som väcker känslor, frågor och som på ett organiskt sätt har förutsättningar att bli en så kallad “snackis” och pr-drivande.

Konceptet ”Dreamers” handlar om ett fejkat 80-talsband som spricker pga av just detta skäl. BNC har producerat flera stora filmpaket med Dreamers i fokus, bland annat när bandet är gäster på kaféprogrammet Café Berså. Vi har också skrivit pop-punklåten ”Jag gör som jag vill” (finns på Spotify) som var bandets stora hit – och som vi sedan gjorde en ”Hitlåtens historia”-film kring. 

Nordax Bank vänder sig till de som inte riktigt passar in i storbankernas mallar: Frilansare, gig-jobbare, egenföretagare och andra som av olika skäl kan ha svårt att få bolån. Briefen till kampanjen var denna: Inspirera och engagera kring Nordax bolån inom ramen för konceptet: “Banken för det nya vanliga”.

Lyssna på den spännande dokumentären här.

Dela inlägget

Se fler nyheter

Kampanj om bristyrken inleder samarbetet med Region Gävleborg

BNC tar Guldörat in på Dramaten

För tredje året i rad producerar Brand New Content Guldörat. Den här gången flyttar branschdagen och galan in på Dramaten – med Annika Lantz som moderator på Stora scenen.

Vem ska jag tro på?

I Brand New Contents nya programserie ”Vem ska jag tro på?” får tittarna insikt, kunskap och verktyg för att bättre kunna navigera i det allt mer komplexa medielandskapet som växer fram och den påverkan vi utsätts för – ofta utan att veta om det. Programledaren Kodjo Akolor leder oss med hjälp av fakta, forskning och personliga möten genom en värld full av desinformation, konspirationsteorier och dolda reklambudskap. – Det känns viktigare än någonsin att vi förstår hur våra medievanor påverkar oss, säger Kodjo Akolor.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!