Vem ska jag tro på?

Publicerat

Kategorier

I Brand New Contents nya programserie ”Vem ska jag tro på?” får tittarna insikt, kunskap och verktyg för att bättre kunna navigera i det allt mer komplexa medielandskapet som växer fram och den påverkan vi utsätts för – ofta utan att veta om det. Programledaren Kodjo Akolor leder oss med hjälp av fakta, forskning och personliga möten genom en värld full av desinformation, konspirationsteorier och dolda reklambudskap.

– Det känns viktigare än någonsin att vi förstår hur våra medievanor påverkar oss, säger Kodjo Akolor.

I sex avsnitt undersöker Kodjo Akolor mekanismerna bakom desinformation, konspirationsteorier, mediedrev, yttrandefrihet, influencer-reklam och techjättarnas dagliga inverkan på oss. Under seriens gång träffar vi experter och kända ansikten som Emma Frans, Jenny Strömstedt, Ina Lundström, Karin Pettersson, Paulina Modlitba, Kent Werne, Abbie Richards, Andreas Önnefors, Jeanette Fors-Andrée och Amina Manzoor som hjälper oss att förstå hur våra medievanor påverkar våra inre och yttre liv – och hur vi kan hantera det. 

– Jag kan själv känna att det kan vara svårt att ha koll på vad som är sant och inte. Men efter att ha pratat med våra experter så är det lättare att ha en hälsosam skepsis till det man läser. Framförallt det som dyker upp i flödet, säger Kodjo Akolor.

Formatet är utvecklat och producerat av Brand New Content på uppdrag av UR och har premiär den 28 februari klockan 21.30 i SVT1 och på UR Play.

Dela inlägget

Se fler nyheter

Svenska Fall är tillbaka – premiär för säsong 14 på Viaplay i kväll

I kväll, torsdag 4 september 2025 kl. 21.00, är det premiär för säsong 14 av Svenska Fall på TV3 och Viaplay. Tittarfavoriten återvänder med nya uppmärksammade fall och fördjupande berättelser om brott som skakat Sverige – producerat av Brand New Content.

”Bilhandlarens dotter” – ny gripande dokumentär från Brand New Content

Hur kunde en svensk 28-årig kvinna hamna i ett av världens mest ökända fängelser? I den nya true crime-serien ”Bilhandlarens dotter”, producerad av Brand New Content, berättas den dramatiska historien om Ingela Jansson – kvinnan som i början av 2000-talet fick öknamnet ”Storbedragerskan” i svensk media.

Premiär för ”Hudlös” – ny SVT-serie producerad av Brand New Content

Den 21 augusti är det premiär för Hudlös, en stark och gripande dokumentärserie i sex avsnitt där Joakim Lundell möter unga vuxna som precis som han själv har en tuff bakgrund präglad av utanförskap, fördomar och svåra livsutmaningar. Serien produceras av Brand New Content för SVT.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!